De sollicitatieprocedure

De gemeente Utrecht vindt het belangrijk om een goede en voor alle betrokkenen duidelijke sollicitatieprocedure te volgen. We hanteren daarbij de normen uit de NVP Sollicitatiecode. Op hoofdlijnen verloopt de sollicitatieprocedure als volgt.

Wijze van solliciteren

Solliciteren doe je via een button in de vacaturetekst. Als je daarop klikt, kom je in een sollicitatieformulier waar je jouw motivatie en CV kunt invullen/ toevoegen.

Ontvangstbevestiging

Na binnenkomst van je sollicitatie krijg je zo spoedig mogelijk een ontvangstbevestiging toegestuurd. Na de sluitingsdatum hoor je zo snel mogelijk of je op basis van de briefselectie wordt afgewezen, wordt uitgenodigd voor een gesprek of dat jouw sollicitatie nog even wordt bewaard.

Selectiegesprekken

Als je wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek, nemen we contact met je op. Na het sollicitatiegesprek hoor je zo spoedig mogelijk of je wordt afgewezen dan wel uitgenodigd voor een volgend gesprek. Je krijgt hierbij een toelichting op de keuze die we hebben gemaakt. Op dat moment krijg je ook informatie over het verdere verloop van de procedure, bijvoorbeeld of er een assessment zal plaatsvinden of dat er referenties nodig zijn.

Arbeidsvoorwaardengesprek

Na afronding van de gespreksronde volgt een arbeidsvoorwaardengesprek waarin je afspraken maakt over jouw indiensttreding, primaire arbeidsvoorwaarden en een toelichting krijgt over de secundaire arbeidsvoorwaarden. We vragen je om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te vragen (de kosten worden hiervoor vergoed). Na het verkrijgen van de Verklaring Omtrent Gedrag ontvang je jouw indiensttredingsbesluit en verwelkomen we je graag als nieuwe collega!