Suzanne staat voor het stadskantoor in Utrecht

Financieel adviseur Suzanne

Bij het onderdeel Stadsbedrijven werk je direct voor de inwoners van de stad.”

Met een achtergrond in technische bestuurskunde en ervaring bij de Rijksoverheid en als consultant, brengt Suzanne haar analytische vaardigheden sinds oktober in praktijk bij het organisatieonderdeel Stadsbedrijven. Waarom ze voor gemeente Utrecht koos? Omdat ze de afwisseling leuk vond en van beleidswerk naar een meer praktische, adviserende rol wilde stappen. Haar kennis inzetten binnen een omgeving waar je direct bijdraagt aan de maatschappij. De gemeente Utrecht biedt haar die combinatie van maatschappelijke betrokkenheid én concrete resultaten.

“Toen ik bij de gemeente Utrecht begon, voelde ik me meteen welkom dankzij de goede inwerkperiode. Mijn voorganger nam me stap voor stap mee in de werkzaamheden en ik kreeg de ruimte om het werk geleidelijk over te nemen. Hierdoor kon ik snel mijn draai vinden binnen de afdeling. Want hoewel ik goed ben met cijfers, wist ik nog niet de fijne kneepjes van de financiële systemen en processen binnen de Gemeente Utrecht. We werken nu met zo’n 23 collega’s binnen de financiële afdeling, waar iedereen een eigen expertise heeft. Ondanks dat we allemaal ons eigen specialisme hebben, is er ook samenwerking en overleg. We delen kennis, wisselen ideeën uit en helpen elkaar verder.”

 

Meer dan alleen cijfers

“Werken als financieel adviseur bij de gemeente Utrecht is zoveel meer dan alleen cijfers controleren. Het is bijdragen aan de groei en het welzijn van de stad. Als financieel adviseur ben ik verantwoordelijk voor het optimaliseren van de financiële processen binnen de afdeling Bedrijfsvoering van Stadsbedrijven. Een belangrijk deel van mijn werk is bijvoorbeeld de planning-en-controlcyclus, waarbij ik samen met de afdeling jaarlijks de begroting opstel en de realisatie daarvan volg. Ik zorg er met collega’s voor dat de financiële administratie op orde is en dat managers altijd inzicht hebben in hun budgetten. Bovendien adviseer ik op financieel vlak bij uiteenlopende projecten en kijk ik mee bij het financiele plaatje van een inkoopproces. Op die manier kunnen financiële overzichten de leidinggevende nog meer inzicht geven. Mijn rol combineert financiële analyse met praktische advisering, waardoor de besluitvorming efficiënt verloopt.”

Ontelbare mogelijkheden

“Een groot voordeel van de gemeente is dat er zoveel verschillende afdelingen en specialisaties zijn. Daardoor zijn er veel doorgroeimogelijkheden in verschillende richtingen. Er is veel aandacht voor je ontwikkeling en je groeipad. Zo volg ik op dit moment de opleiding Moderne Bedrijfsadministratie (MBA), waarmee ik mijn financiële kennis verder breng. Daarnaast vind ik de diversiteit van het team en de gezellige sfeer heel prettig. Zo hebben we maandelijks een borrel in het biercafe tegenover het kantoor en hebben we afdelingsuitjes. Ook worden er veel activiteiten georganiseerd voor de jonge ambtenaren van de gemeente Utrecht, zodat je ook mensen van je eigen leeftijd buiten je afdeling leert kennen. Het geeft me veel voldoening om bij te dragen aan projecten die daadwerkelijk het dagelijks leven in Utrecht verbeteren. De samenwerking met enthousiaste collega’s en het gevoel dat je echt een verschil maakt, zorgen ervoor dat ik elke dag met veel plezier aan de slag ga.”

Wil je net als Suzanne bijdragen aan een gezonde financiële toekomst voor de gemeente Utrecht? Zet jouw talent in, we hebben je nodig. Bekijk hieronder de actuele financiële vacatures.

Uitgelichte finance vacatures

Manager Business Control

Ben jij in staat om op de complexe context te reflecteren en de juiste oplossingen te vinden?

  • wo
  • 36 uur
  • 5965 - € 8123
  • Solliciteer vóór 28 oktober 2024
Bekijk vacature

Senior Financieel Controller

Als senior financial controller help jij mee om Utrecht te laten groeien!

  • hbo, wo
  • 32 - 36 uur
  • 4667 - € 6465
  • Solliciteer vóór 28 oktober 2024
Bekijk vacature