Tim staat aan de gracht van Utrecht voor de domtoren

Financieel specialist Tim

In mijn functie zie ik waar geld naartoe gaat en ook welke impact het heeft op de stad.”

Tim werkte 3,5 jaar als financieel specialist bij een detacheringsbureau voor onder andere de Rijksoverheid en de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen. Toen hij naar meer vastigheid zocht, maakte hij in 2023 de stap naar gemeente Utrecht, de stad waar hij als kind vaak kwam omdat hij opgroeide in Maarssendorp. Die stap bleek een goede keuze, want net als met zijn detacheringswerk maakt Tim in Utrecht maatschappelijke impact. En precies daar ligt zijn interesse.

“Toen ik in 2023 voor deze functie solliciteerde, was ik naast nieuwe uitdagingen binnen de financiën naar twee dingen opzoek: de vastigheid en een fijn team om mee samen te werken. Tijdens het detacheren miste ik dat laatste vooral, omdat je maar tijdelijk op projecten zit. De vacature bij gemeente Utrecht trok tegelijkertijd mijn aandacht, omdat het een heel diverse functie is waarbij je direct bijdraagt aan de samenleving. Je ziet zichtbaar resultaat van wat je doet, zoals hoe subsidies worden ingezet in de stad. En dat sprak me enorm aan. Werken in een groter, divers team met veel doorgroeimogelijkheden, maakte deze functie bovendien nog eens extra aantrekkelijk.”

Veelzijdig takenpakket

“Mijn werkzaamheden bij gemeente Utrecht zijn heel veelzijdig. Mijn rol draait om het waarborgen van financiële integriteit binnen de organisatie. De Single Information Single Audit (SiSa) is daarbij een groot onderdeel van mijn werk. Hierbij ben ik de schakel tussen de accountants en de organisatieonderdelen betreffende specifieke uitkeringen (SPUK). Ik werk samen met verschillende afdelingen en accountants om dossiers te controleren, zoals subsidies en andere financiële rapportages. Ook geef ik de organisatieonderdelen advies over hoe ze een dossier verbeteren. Verder speel ik een rol bij P&C-producten. Ik ben mede verantwoordelijk voor de paragraaf verbonden partijen en beoordeel samen met mijn collega’s wijzigingen aan de P&C-producten. Hierbij zorg ik ervoor dat de financiële stukken voldoen aan de geldende spelregels en begrijpelijk zijn voor de raad.

Deze veelzijdige taken geven me een goed overzicht van hoe de financiën van Utrecht worden beheerd en waar het geld naartoe gaat.”

Een helikopterview

“Bij het organisatieonderdeel Financiën hebben we een helikopterview over alle financiële processen. We zijn het eindstation van de keten. Ik werk bijvoorbeeld veel samen met verbonden partijen. Dit zijn rechtspersonen waarin de gemeente Utrecht een financieel én bestuurlijk belang heeft. Door ervoor te zorgen dat de rapportages van verbonden partijen correct zijn, kunnen we een helder en betrouwbaar overzicht geven van onze financiële verplichtingen en prestaties. Dit helpt ons om verantwoording af te leggen aan de gemeenteraad en andere stakeholders en ook om te waarborgen dat we subsidies en andere financiële middelen effectief inzetten. Het gevoel dat mijn werk een tastbare impact heeft, zoals bij het ondersteunen van maatschappelijke projecten, geeft me veel voldoening. Ik kijk ernaar uit om nog meer de verdieping op te zoeken in mijn huidige rol, want ik kan en wil nog veel leren. Gelukkig zijn er binnen Utrecht veel verschillende doorgroeimogelijkheden en dat biedt perspectief.”

Wil je net als Tim bijdragen aan een gezonde financiële toekomst voor de gemeente Utrecht? Zet jouw talent in, we hebben je nodig. Bekijk hieronder de actuele financiële vacatures.

Uitgelichte finance vacatures

Manager Business Control

Ben jij in staat om op de complexe context te reflecteren en de juiste oplossingen te vinden?

  • wo
  • 36 uur
  • 5965 - € 8123
  • Solliciteer vóór 28 oktober 2024
Bekijk vacature

Senior Financieel Controller

Als senior financial controller help jij mee om Utrecht te laten groeien!

  • hbo, wo
  • 32 - 36 uur
  • 4667 - € 6465
  • Solliciteer vóór 28 oktober 2024
Bekijk vacature