Twee medewerkers staan boven aan de trap bij het stadskantoor in Utrecht

UX/Product designers Jeroen en René

Waardevolle digitale producten ontwikkelen. Daar doen we het voor”.

Kan iemand die slechtziend of blind is de website goed gebruiken? Waar loop je tegenaan als je online een uitkering wilt aanvragen? Hoe kun je in een oogopslag zien wanneer je baantjes kunt trekken in je favoriete zwembad? Of hoe meld je eenvoudig je voorgenomen huwelijk bij de gemeente? Stuk voor stuk vragen waar UX/Product designers Jeroen en René zich dagelijks mee bezighouden.

Wij zorgen ervoor dat de digitale producten van de gemeente zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van de inwoners van Utrecht. Door de inwoners écht te betrekken bij de digitale dienstverlening, kunnen we de website, apps en andere digitale toepassingen steeds beter maken. Dit doen we op basis van diverse onderzoeken en tests. Zoals diepte-interviews, expert reviews, usability tests, A/B-tests, online surveys en eye-tracking onderzoek. Soms zitten we zelfs letterlijk aan de keukentafel bij iemand om zo te ervaren waar hij of zij tegenaan loopt. Zoals die keer dat een blinde man online een melding wilde doen en daarbij problemen ondervond. Wij kijken dan mee en brengen zijn stappen in kaart om daar vervolgens mee aan de slag te gaan. Op die manier analyseren we gebruikerservaringen, wensen en knelpunten die we omzetten in verbeterplannen, interactie-ontwerpen en prototypes. We zijn daarbij de spil tussen de inwoners die onze digitale producten gebruiken, het Scrum team dat de producten ontwikkelt én de collega’s uit de organisatie.

Een open, nieuwsgierige en analytische blik

Een goede UX/Product designer heeft een open, nieuwsgierige en analytische blik. In elke fase van het proces vertrouwen we op relevante gebruikersinzichten. Daarbij hebben we te maken met veel verschillende aspecten van zo’n website of applicatie. Van de techniek, de vormgeving en de tekstuele inhoud tot de processen die aan de achterkant uitgevoerd moeten worden. Zodat uitkeringen daadwerkelijk toegekend worden, afval opgehaald wordt en huwelijken ingepland worden. Goed samenwerken, communiceren en organiseren hoort dus zeker ook bij ons vak. Daarnaast zijn er genoeg mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen. Door cursussen of trainingen te volgen, maar vooral door te leren en experimenteren tijdens je werk. Fietsen leer je immers ook niet door een boek te lezen. Ons devies: ga er gewoon voor! Wat dat betreft werken we in een heel vooruitstrevend team waarin je die ruimte volop krijgt. Bovendien geven collega’s en leidinggevende je graag een steuntje in de rug mocht dat nodig zijn.

Met heel veel plezier hard werken

Die vrijheid en het vertrouwen om dingen uit te proberen, geeft ontzettend veel positieve energie. En het maakt dat we met plezier hard werken om nóg meer waarde toe te voegen voor de inwoners van de stad. Hoe beter wij in staat zijn om producten te ontwikkelen die waardevol, makkelijk en prettig in gebruik zijn, hoe gelukkiger wij als UX/Product designers zijn. Wat dat betreft zitten we hier uitstekend op onze plek. We kunnen ons vak in de volle breedte uitvoeren, bezig zijn met de nieuwste technologische ontwikkelingen en tegelijkertijd iets betekenen voor de mensen in de stad. Het is fijn om te zien dat user experience (UX) een steeds belangrijkere plek binnen de dienstverlening en ICT van de gemeente verovert. Daar zijn we trots op.

 

Uitgelichte it vacatures

Technisch Specialist ServiceNow

Wij zoeken een Technisch Specialist ServiceNow! Ben jij de expert die ons service management systeem optimaliseert?

  • hbo, wo
  • 32 - 36 uur
  • 3944 - € 5691
Bekijk vacature