Kan iemand die slechtziend of blind is de website goed gebruiken? Waar loop je tegenaan als je online een uitkering wilt aanvragen? Hoe kun je in een oogopslag zien wanneer je baantjes kunt trekken in je favoriete zwembad? Of hoe meld je eenvoudig je voorgenomen huwelijk bij de gemeente? Stuk voor stuk vragen waar UX/Product designers Jeroen en René zich dagelijks mee bezighouden.
Wij zorgen ervoor dat de digitale producten van de gemeente zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van de inwoners van Utrecht. Door de inwoners écht te betrekken bij de digitale dienstverlening, kunnen we de website, apps en andere digitale toepassingen steeds beter maken. Dit doen we op basis van diverse onderzoeken en tests. Zoals diepte-interviews, expert reviews, usability tests, A/B-tests, online surveys en eye-tracking onderzoek. Soms zitten we zelfs letterlijk aan de keukentafel bij iemand om zo te ervaren waar hij of zij tegenaan loopt. Zoals die keer dat een blinde man online een melding wilde doen en daarbij problemen ondervond. Wij kijken dan mee en brengen zijn stappen in kaart om daar vervolgens mee aan de slag te gaan. Op die manier analyseren we gebruikerservaringen, wensen en knelpunten die we omzetten in verbeterplannen, interactie-ontwerpen en prototypes. We zijn daarbij de spil tussen de inwoners die onze digitale producten gebruiken, het Scrum team dat de producten ontwikkelt én de collega’s uit de organisatie.